vrijdag 30 september 2011

Cultuurrelativisme...

Je hoeft niet ver te reizen om in een andere cultuur terecht te komen. Op twee uur rijden afstand van mijn ‘thuis’ bevindt zich mijn huidige woonplaats Gent. Ik volg hier dezelfde studie, er zijn ongeveer net zoveel studenten als in Utrecht en er wordt zelfs dezelfde taal gesproken. Alhoewel...

Ik kom hier nogal eens voor wat verrassingen te staan, op taalgebied. Als iemand zegt dat je sjans hebt, word je niet versierd maar ‘heb je geluk’. Ik stond vreemd te kijken toen ik met huisgenoten een spelletje aan het spelen was en ik ineens sjans (of eigenlijk chance) bleek te hebben. Tja, geluk in het spel betekent nog geen geluk in de liefde.
Over huisgenoten gesproken trouwens, die heten kotgenoten. En dat zijn er maar liefst 28, dus een gezellige boel. Iedere vrijdag komt de poetsvrouw langs. Dat is helemaal geen onaardige benaming in België. Schoonmaken is een erg deftig woord, wat door niemand wordt gebruikt. De poetsvrouw is aan het kuisen.
Wij Nederlanders zijn bekend van het televisieprogramma Oh Oh Cherso. De hoofdpersonages zijn marginaal, het woord ordinair staat hier voor gewoontjes.


Precies twee weken geleden kwam ik aan op de Zwijnaardsesteenweg te Gent. Inmiddels ken ik Gent al een beetje en ik moet zeggen dat het me prima bevalt. Op het gebied van kunst en cultuur is hier, vooral voor studenten, heel veel mogelijk. Voor twee euro kun je voorstellingen bezoeken met een cultuurkaart. Voor 25 euro heb je een halfjaar lang een fiets tot je beschikking, die je overigens gratis kunt laten maken mochten er mankementen zijn. Voor tien euro kun je drie maanden lang sporten. Ondanks het gebrek aan regering – of misschien wel mede dankzij – hier dus geen verregaande bezuinigingen. En voor kunst en cultuur hóef je niet eens te betalen, neem een kijkje in de binnenstad en de kunst wordt je om de oren geslagen. Overal waar je kijkt zijn prachtige gebouwen, wat de stad ontzettend authentiek maakt. Nadeel: het is hier nóg lastiger om op hakken te lopen dan over de Utrechtse kasseien.
Allé, ik houd het hier voorlopig nog wel even uit. Keep you posted!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Over mij

Mijn foto
Utrecht, Netherlands
"Je kunt hier net zo veel of zo weinig schrijven als je wilt, met een maximum van 1200 tekens." Er staat nu al een fout in de inleiding en daar erger ik me kapot aan. Ik erger me nogal eens, of ik ben het ergens gewoon niet mee eens. Of dingen ontroeren me. Of ik constateer iets. Of ik maak wat grappigs mee. En daar schrijf ik dan over.