woensdag 2 mei 2012

Zonder parabenen

Ik kreeg voor mijn verjaardag ooit een lekker geurend douchepakketje, mooi ingepakt in doorzichtig folie. In grote letters stond daarop: ‘Zonder parabenen’. Dacht de gever soms dat ik allergisch ben voor parabenen?

Ik heb geen flauw idee wat parabenen zijn. Ze zitten niet in het mooi ingepakte douchepakketje, dus de fabrikant zal er wel trots op zijn dat ze er niet in zitten. Anders zouden ze dat niet heel groot op de voorkant schrijven. Toch?

Weet iemand wat parabenen zijn? Of is dat gewoon een bedacht woord, waarvan de fabrikant het dan wil doen overkomen alsof jij God op Zijn blote knietjes moet danken dat zij hét middel hebben uitgevonden wat je zonder de heuse parabenen kunt gebruiken? En dat je er daarom echt wel een euro of tien meer voor moet betalen dan wanneer de parabenen er wel in zouden zitten?
Laatst zag ik trouwens ook een maandverbandreclame. Zo eentje met veel bloemetjes en lachende, springende jonge vrouwen. Het ging om maandverband met geurende Acti-Pearls. (?) (Waarom heb je geurende Acti-Pearls nodig als je ongesteld bent? Zodat je niet heel erg stinkt daar beneden tijdens de Zondvloed? Wat zijn eigenlijk Acti-Pearls?)
En o ja! Op de shampoo die ik laatst kocht stond heel groot ‘Zonder siliconen’. (Sinds wanneer zitten er siliconen in shampoo? Krijg je dan ineens haar met een cup dubbel D?)

 Een paar weken terug liep ik met een vriendin langs de Sabon. Dat is een winkel met allemaal zeepjes die heel lekker ruikt. Het was al bijna sluitingstijd en het meisje dat in haar eentje stond te verkopen verveelde zich duidelijk, zo aan het eind van de dag. Dus wilde ze de nieuwe scrubs even op onze handen uitsmeren. Vonden wij geen probleem natuurlijk. We waren helemaal high van de zeepjeslucht.

“Er zitten geen parabenen in deze scrub”, verkondigde het meisje trots. Ik was nog helemaal in mijn ‘zeepjes-trip’, maar mijn vriendin was oplettender. “Wat zijn dat eigenlijk, parabenen?” Het meisje keek verbaasd, want zo’n kritische vraag had ze nog niet eerder gekregen tijdens haar scrub-demonstratie. “Eh... nou”, zei het meisje. “Dat is zeg maar een soort chemische toevoeging die de fabrikant doet.” Veel verder kwam ze niet. Uiteindelijk schoot het haar te binnen dat de producten met parabenen dan langer houdbaar waren. De scrub zonder parabenen was drie maanden te gebruiken. 

Vandaag ben ik weer jarig. Ik zou het wel leuk vinden om een geurig douchepakketje te krijgen. Met of zonder parabenen, dat maakt me niet zoveel uit.

1 opmerking:

  1. Voor een meisje dat veel van haar ballonnen houdt en toch als eerste zonder zit is het misschien verstandig om niet zo nonchalant naar gegeven parabenen te kijken?

    Tukker

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Utrecht, Netherlands
"Je kunt hier net zo veel of zo weinig schrijven als je wilt, met een maximum van 1200 tekens." Er staat nu al een fout in de inleiding en daar erger ik me kapot aan. Ik erger me nogal eens, of ik ben het ergens gewoon niet mee eens. Of dingen ontroeren me. Of ik constateer iets. Of ik maak wat grappigs mee. En daar schrijf ik dan over.