vrijdag 28 januari 2011

Lekker mijmeren

Om mijn huur en eten te kunnen betalen werk ik, naast mijn studie. Omdat ik mijn vader nu al lachend zijn hoofd zie schudden in mijn gedachten, zal ik ook maar toegeven dat ik het ook belangrijk vind om af en toe eens leuke schoenen, tassen of kleding te kopen.
Ik werk in een kantoorvakhandel. Daar zijn pennen te koop van meer dan vijfhonderd euro. Je kunt het zo gek niet bedenken, of mensen kopen het. Ik moet ‘altijd enthousiast zijn over de producten die ik verkoop’, dus van mij zul je geen kwaad woord horen over de producten zelf. Mij gaat het meer om de prijzen. Of nee, om de mensen die niet lijken te schrikken van deze prijzen, en er dan ook een leuke leren pennenetui en organizer van honderd euro bijkopen.
Ik zal de laatste zijn om de mensen te beoordelen. Waar ik tien paar schoenen koop voor dat bedrag, zal de gelukkige bezitter van de Mont Blanc pen zich waarschijnlijk toch afvragen waar ik in hemelsnaam tien paar schoenen voor nodig heb. Ik kan er zelf ook eigenlijk geen logisch antwoord op bedenken.
Iedereen mijmert vast wel eens over de vraag: “Wat zou ik doen met een miljoen?” Ik zie het al helemaal voor me. Dat ik de jackpot win. Even een keer lekker gek doen, zonder over de prijs hoeven na te denken. En het dan braaf op de bank zetten en een enorme rente vangen.
Maar wat zou ik in vredesnaam moeten met een jackpot van 27,5 miljoen? Ik zou het serieus niet weten. Stomverbaasd was ik daarom toen ik zojuist twee mannen in de bus hoorde praten over de Lotto. Hoe leuk het ze leek om eens een ‘lekker bedrag te winnen’, daar kon ik nog inkomen. Toen ze echter begonnen over ‘Spanje, waar ze pas écht hoge bedragen wonnen’ werd ik een beetje ongerust. Is er soms iets mis met mij? Gelukkig zei één van de twee nog:  ‘27,5 miljoen is ook een hoop geld hoor. Daar kan ik wel een lekkere vakantie van maken’. ‘Ja dat zou ook lekker zijn hoor ouwe.’ Gelukkig waren ze het aan het eind van het gesprek erover eens dat tienduizend euro ook wel zou voldoen. Lekker dan.
Ik vraag me af wat ze zouden doen als ze echt 27,5 miljoen zouden winnen. Waar zouden ze het aan uitgeven? Wie weet krijg ik ze binnenkort wel aan de kassa voor een luxe pen. Of anders kopen ze nog wat loten om hun droom te verwezenlijken. Die verkopen we namelijk ook gewoon bij de kantoorvakhandel. Lekker makkelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Over mij

Mijn foto
Utrecht, Netherlands
"Je kunt hier net zo veel of zo weinig schrijven als je wilt, met een maximum van 1200 tekens." Er staat nu al een fout in de inleiding en daar erger ik me kapot aan. Ik erger me nogal eens, of ik ben het ergens gewoon niet mee eens. Of dingen ontroeren me. Of ik constateer iets. Of ik maak wat grappigs mee. En daar schrijf ik dan over.